* Egalias döttrar - recension!

Bild nr1: hur boken faktiskt börjar, bild nr2: första sidan av huvudpersonen Petronius satyrroman.
 
Bokens titel: Egalias döttrar
Författare: Gerd Brantenberg
Handling: Petronius bor i landet Egalia, i ett samhälle styrt av kvinnor. Här bär männen pehå, äter p-piller och oroar sig för att bli utan faderskapsbeskydd och då förbli herken(motsvarigheten till fröken). Kvinnorna är starka, bestämda och genom menstruationen har de ett band till naturen som männen aldrig kan få. I boken får en följa Petronius och hans vänner när de bildar den maskulinistiska Mansligan och försöker bryta sig ur mansnormen.
 
TVÅ BRA:
  1. Språket som ögonöppnare - Brantenberg har bytt ut alla ord i språket som på något sätt hänvisar till det patriarkat vi lever i, t ex behärskar blir befruskar och människor blir kvinniskor. I början satt jag och skrattade rakt ut då allt låter så himla lustigt men det är verkligen ett effektivt sätt att belysa hur normerande vårt språk är. 
  2. Intressant och viktigt ämne - Att vi lever i ett patriarkat är väl i alla fall de flesta medvetna om men hur ojämnställt vårt samhälle faktiskt är, är det nog inte lika många som reflekterat över. Jag tycker att Brantenberg gjort ett bra jobb med att vända på normerna, då hon får en att tänka en extra gång på hur vrickad verkligheten ser ut. 
TVÅ MINDRE BRA:
  1. Inte särskilt spännande - Jag förstår ju att syftet med boken är att en ska öppna ögonen en aning och se vårt samhälles fel och brister, men jag tyckte det var synd att själva historien inte var särskilt spännande. Det var intressant att följa bokens olika karaktärer men det hade kunnat hända lite mer. 
  2. Otydliga tidsskildringar - Tyvärr kom jag på mig själv med att ganska ofta undra hur lång tid som gått mellan kapitlen. Ibland kändes det som någon dag, ibland som flera år. Det var omöjligt att lista ut!
HELHETSINTRYCK:
Det är en välskriven och genomtänkt bok, och jag skulle vilja rekommendera den till ALLA. Varje gång jag har pratat om böcker med folk denna veckan har jag sagt "förresten, har du läst Egalias döttrar?" och jag antar att det är ett ganska tydligt tecken på hur viktig jag tycker att den är. Den här boken borde vara obligatorisk läsning i skolan, alla borde få en möjlighet att läsa den och skratta och tänka "va? nä? är det verkligen såhär vi lever?" precis som jag gjorde. Läs den, läs den, läs den!
recensioner | |
Upp